Proč kočky nechodí na svůj záchod

Pojďme si nejprve říct, co většinou stojí za tím, že kočka z ničeho nic přestane chodit na záchod a začne čůrat jinde po bytě? Problém nežádoucího močení je velmi komplikovaný a komplexní.

Při zjišťování příčin(-y) postupujeme tak, že nejdříve vyloučíme všechny orgánové choroby, které to mohou způsobovat, v běžné praxi tedy vyloučíme nejdříve FLUTD, což je onemocnění dolních močových cest u kočky, které mívá způsobeno infekcí nebo pískem (struvit) a nejčastěji obojím. Pokud FLUTD vyloučíme, máme před sebou obtížný úkol, rozlišit značkování od močení mimo toaletu.

Je zapotřebí vědět, že značkováním kočky mezi sebou komunikují, tedy si sdělují, co, kde, kdy, jak a pokud si kočka čichne k vlastní moči, dodává ji to sebevědomí a zmenšuje strach. Takže pokud kočka začne značkovat a je v bytě sama, můžeme si být jisti, že se něco změnilo, jiný partner, narození dítěte, nové zvíře souseda, stěhování, koupě chaty a tudíž časté změny prostředí apod., protože se kočka najednou cítí ohrožena. Pokud je doma více zvířat, včetně psů, probíhá poměrně složitý skrytý boj, kdo z koho nebo-li kdo zaujme doma roli vůdce smečky, přestože pes je smečkové zvíře a kočka individualistka.

Nesmíme zapomenout ani na separační úzkost, což je terminus technicus pro takové chování kočky, která se bojí být sama a tato diagnóza přesně zapadá do sdělování našich klientů, kteří říkají: “doktore, On, Ona se mi pomstila, že jsem přišla pozdě domů, než obvykle.“

Močení mimo toaletu má pak jiné příčiny, kočka získala na svém WC špatný, či dokonce bolestivý zážitek, nevyhovuje ji používané stelivo, byť je sebedražší, WC je umístěno na nevhodném místě se špatným přístupem, WC je vyrobeno z materiálu, který kočce nevyhovuje. V mnoha případech majitel dostatečně často nevymění pomočené a pokálené stelivo.

Z dalších příčin můžeme zmínit i artrózu, to znamená, že kočka má problém zvednout nohy přes, pro ni vyšší okraj WC a nebo ji bolí samotný podřep při močení na měkkém stelivu a na měkkém koberci je močení pro ni pohodlnější.

Někdy i kočka nedoběhne, zejména, pokud žije ve velkém domě. Zde je dobré mít v každém patře 1-2 toalety apod.

Je vhodné dále zmínit nevhodný dezinfekční prostředek, obsahující např. amoniak.

Základním diagnostickým vodítkem mezi nežádoucím močením a značkováním je pak to, že kočka značkuje na vertikální objekt (skříň), kdežto nežádoucí močení bývá na podložku (horizontální plochu).

Jak správně postupovat? Je správný postup kočku chytit za krk, odnést ji k louži a naplácat jí na zadek?

Někteří majitelé dokonce ještě máchají kočce v jejím výtvoru čumáček.

Je rozdíl, jestli kočku trestáme za její značkování nebo nežádoucí močení. Stručně můžeme říci, že při značkování je náš prohřešek trestáním menší a úspěšnost o něco větší. Kočka se prostě chová tak, jako v přírodě, tedy komunikuje s jinými zvířaty, tak jako my brouzdáme po internetu a kočka nechápe, proč a za co ji trestáme, jako by se ptala: “a co jsem jako provedla?“

U nežádoucího močení je jakýkoliv trest velice kontraproduktivní, tedy nežádoucí, až škodlivý, protože většinou ještě umocňujeme strach, který toto nežádoucí močení způsobuje.

Obecně platí, že je mnohem lepší danému problému porozumět a snažit se ho řešit s tím, kdo problému rozumí. Nezapomínejme na to, že je naprosto nepřípustné si na své milované kočce hojit naše neúspěchy a špatnou náladu. Proč, no proto, že často si kočku vybereme my, ne Ona nás, my ji vnutíme prostředí, které ji nemusí až tak úplně vyhovovat, jinými slovy, můžeme být sobecký a ještě za to kočku trestáme.

Kdy začnou kocouři značkovat a jak se tomu dá zabránit? Vyřeší to jen kastrace?

Kocour začíná značkovat někdy už ve 4 měsících, ale průměrná doba je podle plemene a stimulů samice kolem 6-7 měsíce s tím, že kočky jako samice začínají značkovat o něco později. Takže kastrace kocoura bývá úspěšná asi z 80%, což je dost, u samic pak mnohem méně a nebývá úspěšná tam, kde u kočky převládá strach.

Pokud víme, že kastrace je kontraproduktivní, tedy nepomůže, či jsme již kočku nechali vykastrovat a značkuje, či močí i nadále, můžeme takovému „nezbedníkovi“ po dohodě s odborníkem aplikovat dlouhodobou hormonální injekci nebo hormonální tablety, dále v některých případech jsou skvělé léky na uklidnění, podobně jako u nás u lidí, ale proti strachu je asi nejlepší homeopatie, Bachovy esence. Je vhodné na tomto místě také připomenout, že je potřeba také změnit nás samotné, třeba vyloučením nevhodné návštěvy u nás doma, přestavěním nábytku, zakoupením jiného steliva současně s aplikací feromonových přípravků, které kočku zklidňuje.

DŮLEŽITÉ UPOZORNĚNÍ:

Rady zde zmíněné jsou obecného rázu a nemusejí zabrat zrovna u vašeho miláčka. Konkrétní zapeklitý případ je vždy nutno konzultovat s odborníkem! Jinak můžete vážně ohrozit zdraví vaší kočky. Duše koček je velmi složitá a křehká.

MVDr. Alexandr Skácel

ZAVŘÍT